Att marknadsföra via twitter

Marknadsföring i sociala medier är idag ett måste. Men det finns ett område där många fortfarande är noviser, twitter, trots att det finns väldigt goda möjligheter till bra reklam.

Twitter är en plats att träffa människor, bryta isen och, om du så önskar, bjuda in dem i ditt ”hem” genom att ansluta via andra sociala nätverk, för att fördjupa förhållandet. Twitter är mindre ett socialt nätverk och mer ett nyhets- och informationsnätverk. Twitter är utformad för att fungera på en mängd olika sätt med många olika funktioner. Hur du ska använda det beror på dina affärsmål och behov.

Profilen

Om man börjar från början så är det viktigt att välja ett bra användarnamn, det blir då ditt twitter-handle som syns i alla inlägg. Om du associerar kontot med ditt företag, försök använda ditt företagsnamn eller en variant av det. Twitter tillåter upp till 15 tecken för användarnamn. Profilen kommer bestå av en profilbild och en omslagsbild, det är en god idé att använda dem till att berätta om ditt företag, alltså visa din logga. Skriv en tydlig, kortfattad beskrivning av ditt företag med 160 tecken eller mindre. Försök få med ditt varumärke, produkter och tjänster, och en länk till din webbplats.

Allmänna tips

Lyssna först och twittra senare är ett bra motto för att använda Twitter i en marknadsföringskontext. Använd Twitters avancerade sökning eller verktyg som HootSuite eller Sprout Social för att leta efter tweets som innehåller ditt företagsnamn, produkter och tjänster. Det går att lägga in om att få notiser så fort detta nämns och då kan du se till att retweeta, om det inte är något dåligt förstås. Följ även dina konkurrenter och andra i din bransch, för att se vad de tweetar. Svara på tweets om ditt företag, oavsett om de är positiva eller negativa, och gör det snabbt (inom 24 timmar). Du kan gilla och retweeta positiva meddelanden, tacka de som berömmer dig och ta itu med kritiska tweets på ett användbart och respektfullt sätt.

 

Socialt kapital

En tweet försvinner fort i flödet så det är en bra idé att posta väldigt ofta, mycket mer än vid andra sociala medier. Flera gånger per dag är önskvärt. Men det gäller att prova sig fram och se. Kanske har du någon som kan planera vad som ska tweetas och när. Du kan även försöka koppla på andra tweets genom att svara med kommentar. Då når du ännu fler. Om man på något sätt kan få med en kändis i sin tweet eller hashtag så kan det locka fler följare och ge mer uppmärksamhet. Att passera någon annans tweet till dina anhängare är ett bra sätt att bygga upp socialt kapital och odla trovärdighet. Nämna också andra i dina tweets genom att inkludera deras @usernamn. Positiva tweets som innehåller relevant personligt innehåll kan skapa goodwill. Skapa en innehållskalender och schemalägg tweets under några dagar och veckor. Kanske kan du välja vissa dagar för särskilda typer av tweets. Till exempel måndagar presenteras nya kampanjer, onsdagar delar man tips och fredagar twittrar man något lättsamt.

Socialt kapital

by

Related Posts

  • Post Image
  • Post Image
  • Post Image
  • Post Image
  • Post Image
  • Post Image